SYSTEMICKÁ SUPERVIZE A KOUČOVÁNÍ 2025
Výcvikový program "SYSTEMICKÁ SUPERVIZE A KOUČOVÁNÍ pro pomáhající profesionály" je komplexní vzdělávací, tréninkový a supervizní program určený zájemcům, kteří se chtějí profesně rozvíjet a realizovat jako supervizoři a/nebo kouči, a to zejména v oblasti pomáhajících profesí, především v sociálních a zdravotnických službách. Vhodný je též pro vedoucí pracovníky (manažery) institucí, působících v této oblasti.
Tématické zaměření programu
Rozsah a obsah 500 hodinového výcvikového programu odpovídá evropským požadavkům (ANSE) na kvalifikaci supervizora a tedy i předpokládaným požadavkům na práci supervizora působícího v ČR.
Orientační přehled témat výcviku
1. | Zahájení výcviku, nabídka + očekávání účastníkůPodmínky úspěšné spolupráce v rámci výcvikového procesuDoladění výcvikového plánu s ohledem na individuální potřeby účastníkůZákladní (obecná) východiska pro práci s tématy:- Systemický přístup – charakteristika, základní filosofická a teoretická východiska- Supervize a koučování – jejich základní charakteristiky, principy a jejich odlišení od jiných forem profesionální práce s lidmiPříprava na supervizi / koučováníEtika supervizní a koučovací práceOsobnostní předpoklady a zdroje pro práci kouče a supervizoraSupervizní / koučovací kontrakt – práce s kontextem, teorie systémů, hierarchie objednávek (Ernst Salamon), dojednávání kontraktu o supervizi a koučování, práce s bezpečím a péče o rámcové podmínky spolupráce na počátku i v průběhu spolupráceImplementace supervizní a/nebo koučovací podpory do systému organizace – rady, typy, praktická vodítka, úskalí |
2. | Individuální supervizní / koučovací rozhovor – práce se supervidovaným / koučovaným, který je současně jediným zadavatelem objednávkyPráce s časem (timemanagement) při vedení a řízení individuálního supervizního / koučovacího rozhovoruPrincipy vedení rozhovoru v „na řešení zaměřeném přístupu“ (Solution Focused Approach by Steve de Shazer et al.) + související témata / úvod do teoretického a metodického rámce přístupuDefinice problému, procesu změny, řešení (cíle) a koncepty vztahu supervizor / kouč a supervidovaný / koučovaný (pomoc hledající a pomáhající, spolupracující partneři)Trénink vyučovaných metod |
3. | Individuální supervizní / koučovací rozhovor – práce se supervidovaným / koučovaným, který je současně jediným zadavatelem objednávkyPrincipy vedení rozhovoru v „na řešení zaměřeném přístupu“ (Solution Focused Approach by Steve de Shazer et al.) + související témata / dokončení teoretického a metodického rámce přístupuTrénink vyučovaných metod |
4. | Individuální supervizní / koučovací rozhovor – práce se supervidovaným / koučovaným, který je současně jediným zadavatelem objednávkyPrincipy vedení rozhovoru v „zakázkovém modelu“ (Kurt Ludewig a hamburská systemická škola) + související témata / úvod do teoretického a metodického rámce přístupuSupervize / koučování – nástroj pomoci či nástroj (sociální) kontroly Definice stížnosti, objednávky, zakázky a její realizace a koncepty vztahu supervizor / kouč a supervidovaný / koučovaný (pomoc žádající a pomoc nabízející a realizující, kontrolující (pečující, opatření přijímající) a kontrolovaný)Trénink vyučovaných metod |
5. | Individuální supervizní / koučovací rozhovor – práce se supervidovaným / koučovaným, který je současně jediným zadavatelem objednávkyPrincipy vedení rozhovoru v „zakázkovém modelu“ (Kurt Ludewig a hamburská systemická škola) + související témata / dokončení teoretického a metodického rámce přístupuTrénink vyučovaných metod |
6. | Individuální koučování – příprava individuálních rozvojových supervizních a/nebo koučovacích projektů účastníků Reflexe, identifikace a podpora zvládání metodických nástrojů jednotlivých účastníkůPodpora při formulování vlastních profesionálních supervizích a/nebo koučovacích nabídek účastníkůTrénink vyučovaných metod |
7. | Sebereflexe a reflektování pozice, role a způsobů práce supervizora / kouče v systému a procesu supervize / koučováníPráce s předpoklady: Analýza způsobů myšlení a práce s předpoklady supervizora / koučeReflektování průběhu a hodnocení výsledků supervize / koučoTrénink vyučovaných metod |
8. | Skupinová supervize / koučování – kontext práce se supervidovaným(i) a/nebo koučovaným(i), kdy zadavatelem objednávky je někdo třetíSpecifika systemické práce se skupinou (supervize ve skupině, skupinová supervize) – formy a způsoby organizace (vedení a řízení) skupinové práce, práce s modely, práce s konceptem skupinové dynamiky, vztah supervizor / kouč a skupiny, pozice supervizora ve skupiněKonstruktivistický koncept (pojetí) skupiny a z něho plynoucí vodítka pro praxiPráce s časem (timemanagement) při vedení a řízení skupinového supervizního / koučovacího rozhovoruSkupinová pravidla podporující supervizní / koučovací proces a etická specifika při práci ve skupiněPráce se supervizorovi svěřenou mocí a doprovázení a řízení skupinového supervizního procesuTrénink vyučovaných metod |
9. | Specifika systemické práce s týmem (supervize / koučování týmu)Konstruktivistický koncept (pojetí) týmu a z něho plynoucí vodítka pro praxiZásady týmové spolupráce – sociálně konstrukcionistické pojetí Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení týmového supervizního / koučovacího rozhovoruPravidla pro práci v týmu podporující supervizní / koučovací proces a etická specifika týmové spolupráceTrénink vyučovaných metod |
10. | Specifika supervize / koučování v kontextu sociální práceSupervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
11. | Specifika supervize / koučování v kontextu zdravotnictví a ošetřovatelstvíSupervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
12. | Specifika supervize / koučování v kontextu školství a vzdělávání dospělýchSupervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
13. | Specifika supervize / koučování v kontextu vedení a řízení lidí (kontext managementu) v neziskovém sektoruSupervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
14. | Specifika supervize / koučování v kontextu vedení a řízení lidí (kontext managementu) v ziskovém sektoruSupervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
15. | Presentace a obhajoby závěrečných pracíZávěrečné hodnocení výcvikuPředání certifikátů absolventům výcvikuZakončení výcviku |
Odborná garance
MUDr. František MATUŠKA je absolventem komplexního psychoterapeutického výcviku v ericksonovském přístupu (Institut Miltona H. Ericksona v Brně, PhDr. Juraj Barbarič, 1996-1999), rozvíjí teoretické základy tohoto přístupu i psychoterapeutickou a hypnoterapeutickou praxi vedenou v rámci soukromé Psychoterapeutické kliniky HERMÉS Group v Praze, jejímž je zakladatelem.
Působil řadu let jako lektor (a nadále pracuje jako supervizor) výcviku v systemickém přístupu Umění terapie (ISZ-MC Praha a G-I Praha). Systemický přístup k psychoterapii, koučování a supervizi představuje vedle strategických přístupů druhý klíčový zdroj jeho klinické praxe i vzdělávacích aktivit.
Byl spoluzakladatelem Institutu pro koučování a supervizi a vedl pod jeho hlavičkou výcvik Systemická supervize a koučování (I-KOS Praha). I nadále realizuje tento komplexní výcvikový program pro supervizory a kouče z oblasti pomáhajících profesí, t. č. pod záštitou Vzdělávacího a tréninkového institutu HERMÉS Praha, kde organizuje, lektoruje a superviduje řadu dalších vzdělávacích a tréninkových programů určených pomáhajícím profesionálům.
Kromě výše uvedeného ericksonovského výcviku absolvoval sebezkušenostní trénink a teoretické i supervizní vzdělávání ve skupinové psychoanalytické psychoterapii (ČSPAP Praha, PhDr. Michael Šebek, PhDr. Luděk Vrba a PhDr. Marie Hošková, 1993-1998), výcvik v systemické terapii (ISZ Praha, PhDr.Vratislav Strnad a Mgr. Zdeněk Macek, 1998-1999), výcvik v systemické supervizi a koučování (ISZ Praha, PhDr.Vratislav Strnad, 2001-2002) a řadu dalších kurzů, workshopů a seminářů (čeští lektoři: PhDr. Jiří Zíka, PhDr. Marie Pečená, PhDr. Hana Junová, PhDr. Hana Vyhnálková aj., zahraniční lektoři: Ernst Salamon, Imelda McCarthy, Harlene Anderson, Ferdinand Wolf, Steve de Shazer, Insoo Kim Berg, Scott D. Miller aj.)
Lektor programu
Lektorem výcviku je MUDr. František Matuška.
Supervizoři výcviku, u nichž mohou frekventanti absolvovat potřebné penzum individuálních supervizních konzultací, jsou uvedeni v Seznamu supervizorů výcviku Systemická supervize a koučování.
Rozsah programu
Program nabízí v souhrnu 500 hodin vzdělávání, tréninku supervizích a koučovacích dovedností a supervize vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe.
Výcvik zahrnuje
- 260 hodin – přímá výuka a trénink pod vedením lektorů výcviku
- 50 hodin – vlastní cvičná supervizní a/nebo koučovací praxe účastníka, která je průběžně monitorována ve výcvikové supervizi
- 60 hodin – skupinová supervize supervizní a/nebo koučovací praxe účastníků vedená supervizory Institutu S&K HERMÉS
- 10 hodin – individuální supervize (individuální supervizní konzultace si dojednává, realizuje a hradí účastník výcviku individuálně, během supervizí spolupracuje min. se dvěma ze supervizorů, které si vybere ze Seznamu supervizorů Institutu S&K HERMÉS)
- 30 hodin – intervize supervizní a/nebo koučovací praxe realizované v peer skupinách frekventantů výcviku, monitorované a reflektované ve výcviku
- 70 hodin – samostudium (práce s teoretickými zdroji dle zadání, zpracování závěrečné kasuistické práce)
- 20 hodin – presentace a obhajoby závěrečných prací účastníků ve výcvikové skupině před komisí složenou ze zástupců Institutu S&K HERMÉS
Výukový program je rozložen do 15 dvoudenních či třídenních setkání, během nichž je realizováno 260 hodin přímé výuky a tréninku + 60 hodin skupinové supervize + 20 hodin presentací a obhajob závěrečných prací účastníků, a 10 h individuálních supervizí, tj. celkem 350 hodin odvedených lektory a supervizory Institutu S&K HERMÉS Praha.
V mezidobích mezi jednotlivými výcvikovými setkáními plní účastník další výcvikové povinnosti (a pro ně vymezené časové penzum), tj. vede svoji supervizní a/nebo koučovací praxi (min. 50 hodin) pod supervizí ve výcviku, účastní se práce své peer intervizní skupiny (5 šestihodinových setkání, v součtu 30 hodin) a studuje literaturu a další doporučené zdroje a plní na mezidobí zadané úkoly (70 hodin), celkem absolvuje dalších 150 hodin systematizovaného vzdělávání, tréninku a supervize.
Úroveň dosažených znalostí a dovedností jednotlivých účastníků bude v průběhu výcviku reflektována a společně hodnocena tak, aby účastník průběžně dosahoval těchto výsledků:
- Po úvodních 6 setkáních (tj. po 150 hodinách): Účastník se zorientoval v základním teoretickém a metodickém zázemí, osvojil si základní techniky individuálního koučování a supervize v chráněném prostředí výcvikové skupiny a základy technik práce se sebou, což vytváří podmínky pro sofistikovanější uplatňování vyučovaných postupů vůči koučovanému/supervidovanému. Účastník je připraven zahájit svoji vlastní supervizní a/nebo koučovací praxi vedenou pod supervizí výcvikových lektorů a supervizorů. Do své praxe/firmy/organizace vnáší nové formy myšlení, novou filozofii komunikace, vyjednávání, rozhodování, řešení, příležitostně uplatňuje osvojované techniky při práci s jednotlivými klienty/pracovníky. Má nachystaný (připravený, dojednaný) vlastní supervizní a/nebo koučovací projekt, který bude realizovat během dalšího výcvikového období.
- Po 9. setkání (tj. po 300 hodinách): Účastník rozšířil své vědomosti a dovednosti o teorii a metodiky práce s komplexními systémy v průběhu vedení, koučování a supervize skupin (týmů) v reálném firemním prostředí, osvojil si nástroje vedení, supervize a koučování ve vlastním projektu monitorovaném a supervidovaném výcvikovou skupinou. Uplatnil individuální koučování a supervizi jako metodu ve vlastní (resp. ve vybrané) praxi/firmě/organizaci pod průběžnou supervizí a monitoringem výcvikové skupiny a lektorů. Je schopen a oprávněn nabízet a vést individuální, skupinové a týmové supervize a individuální a týmové koučování pod supervizí výcviku.
- Po 14. setkání (tj. po 480 hodinách): Účastník plně rozvinul své koučovací a supervizní aktivity dle svého individuálního projektu a zaměření, má zkušenosti s prací s jednotlivci, se skupinou i s týmem, tyto zkušenosti zpracovával a dále rozvíjel pod supervizí výcviku. Získal tak další osobní zkušenost (sebezkušenost) s individuální i skupinovou formou supervize vedenou v systemickém duchu. Je schopen a oprávněn nabízet a realizovat individuální, skupinové a týmové supervize a individuální a týmové koučování pod supervizí výcviku.
- Po 15. setkání (tj. po 500 hodinách) = úspěšný absolvent výcviku: Absolvent výcviku prokázal v průběžném supervizním procesu a při závěrečných obhajobách své vědomosti a dovednosti. Umí kontraktovat zakázku, vést a zakončit (naplnit zakázku, dosáhnout stanovených cílů) případovou práci dojednanou v rámci své supervizní a/nebo koučovací praxe, a to jak při práci s jednotlivci, tak i při práci se skupinami i týmy. Je schopen a oprávněn k zahájení samostatné supervizní a koučovací praxi s jednotlivci, skupinami a týmy. Je si vědom užitečnosti podpory formou supervize při rozvoji své vlastní praxe.
Časový harmonogram
Termíny setkání pro 1. ročník
- setkání:12. - 13. května 2025
- setkání: 16. - 17. června 2025
- setkání: 21. - 22. července 2025
- setkání: 25. - 26. srpna 2025
- setkání: 29. - 30. září 2025
- setkání : 10. - 11. listopad 2025
- setkání: 8. - 9. prosince 2025
Dvoudenní výcvikové setkání zahrnuje 20 výukových hodin vzdělávání a tréninku
1. den: 10.00 – 17:30 h (hodinová polední pauza)
2. den: 9:00 - 16:30 h (hodinová polední pauza)
Místo konání
Dvoudenní výcviková setkání probíhají v Praze ve Vzdělávacím a tréninkovém institutu HERMÉS Paha.
Počet účastníků
Výcvikový program je dimenzován na práci 12 - 15 účastníků, max. počet účastníků v jednom výcvikovém běhu je 18 osob.
Přínos programu
Frekventanti získají ucelený přehled o teorii a metodice systemické supervize a koučování jakožto účinných formách vedení a (do)provázení (podporování, pomáhání) jednotlivců, pracovních týmů i organizací. V tréninku si osvojí praktické dovednosti nezbytné pro úspěšné vedení konzultací a v sebezkušenostním procesu se sami přesvědčí o účinnosti a užitečnosti těchto způsobů profesionální práce. Součástí výcviku je též samostatná práce s teoretickými zdroji (práce na zadaných úkolech, studium odborné literatury) a průběžné dokumentování vlastního praktikování prostřednictvím videozáznamů frekventanty vedených supervizních konzultací a manažerských či koučovacích rozhovorů.
Cílem programu je vybavit frekventanty pro samostatnou práci supervizorů, koučů a manažerů (vedoucích pracovníků) schopných nabízet své profesionální služby jednotlivcům i organizacím v místech svého působení a pokrýt tak narůstající poptávku po těchto službách. Současně výcvik nabízí aktivní podporu účastníkům při zahájení a rozvoji jejich vlastních supervizích a koučovacích praxí.
Požadavky na účastníky
Podmínky pro zařazení zájemce do výcvikového programu
Základní požadavky, na základě kterých je posuzován uchažeč, jsou
- kvalifikační a zkušenostní požadavky
- min. věk 26 let
- absolvent vysoké školy (min. Bc. titul) nebo VOŠ sociální, zdravotní či pedagogické (výjimečně lze splnění tohoto požadavku u zkušených praktiků nahradit 5 lety praxe v oboru navíc, tj. v takovém případě tedy požadujeme min. 9 let praxe)
- min. 4 roky praxe v sociálních, zdravotnických či pedagogických službách (alespoň 2 roky přímé práce s klienty, zkušenosti s vedením lidí a řízením týmu či organizace vítány), v aktuální době běžící praxe v těchto službách je výhodou
- zájemce dále doloží
- kopie potvrzení o absolvování jiných vzdělávacích kurzů a výcviků (v rozsahu 60 – 300 tréninkových hodin) v metodách reflektující práce se sebou, s klienty, se skupinou a/nebo s organizací; zahájený či dokonce absolvovaný psychoterapeutický výcvik či jiný podobný dlouhodobý trénink je výhodou
- kopie potvrzení o účasti ve vlastní supervizi (v rámci své dosavadní profesionální praxe) v rozsahu 30 – 60 hodin, a to v různých formách (individuální, týmová, skupinová); doporučení supervizora či vedoucího pracovníka je výhodou
- další požadavek - profesní životopis a motivační dopis, shrnující konkrétní představu zájemce o cílech souvisejících s absolvováním výcvikového programu
Vedoucí lektor výcviku si dále vyhrazuje možnost navrhnout zájemci osobní motivační pohovor.
Podmínky absolutoria programu
- plná účast na všech výcvikových setkáních a aktivní spolupodílení se na utváření jejich programu. Případnou absenci lze nahradit formou individuálně dojednaného doučování, placeného nad rámec výcviku v obvyklých cenách hodinové konzultace lektora, kdy 1 individuální výuková hodina je považována za ekvivalent půldenní účasti na výcvikovém setkání. Tímto způsobem lze nahradit absence na programu v maximálním rozsahu 20% z 270 hodin výuky a 10% z 50 hodin skupinové supervize.
- absolvování 30 hodin společné práce v intervizní peer skupině
- absolvování 10 hodin individuální supervize
- zpracování a odevzdání všech písemných úkolů zadaných v průběhu výcvikového programu
- předložení podkladů dokladujících portfolio 50 odkoučovaných či odsupervidovaných hodin v rámci vlastní praxe účastníka
- presentace min. 5 ucelených případů v průběhu celého výcviku. Za ucelený případ považujeme kausu, čítající 3 a více monitorovaných (tzn. audio a/nebo videozáznamy + jejich písemné reflexe) po sobě jdoucích konzultací, během nichž je zpracováváno dojednané téma a je naplněn kontrakt (tj. je naplněna zakázka, dosaženo cíle či min. významné a zřetelné změny v klientem řešených záležitostech).
- presentace a obhajoba své práce na případu (tj. 6. případ) zkušební komisí a před výcvikovou skupinou – podkladem pro obhajoby je písemně zpracovaná kasuistická práce monitorující vznik, průběh a ukončení případu v rozsahu 15 stran textu, v němž účastník komentuje (reflektuje) svoji práci a přínos v konkrétní kause, uvádí svoji práci do souvislosti s koncepcemi ve výcviku vyučovaných přístupů systemického koučování a supervize; presentace písemné práce je při obhajobách ilustrována videoukázkami z min. 2 sezení
Přerušení výcviku
Při přerušení účasti ve vzdělávacím, tréninkovém a supervizním programu z důvodů na straně frekventanta se tomuto peníze do výcviku vložené nevracejí, účastník může (nejpozději) do 1 roku nastoupit do dalšího běhu výcviku; výcvik lze během studia přerušit pouze jednou.
Cena a způsob její úhrady
Za výcviková setkání zahrnující výuku lektorů a skupinovou supervizi 110.500 Kč /2 roky (340 h), tj. 325 Kč / 1 hodinu výcviku (tato cena nezahrnuje náklady účastníka spojené s cestou a pobytem na setkání).
Platba za výcvik bude rozdělena do 2 dílčích splátek (za 1. ročník = 22 dní výcviku 71.500 Kč a za 2. ročník = 12 dní výcviku 39.000 Kč), na vyžádání účastníka lze realizovat úhradu v individuálně dojednané splátkové podobě s příplatkem (cenovým navýšením) za administraci individuálního splátkového kalendáře ve výši 700 Kč).
Individuální supervize (celkem 10 hodin) hradí účastník samostatně v cenách sjednaných přímo s jednotlivými supervizory (1.000 Kč - 2.000 Kč/ 1 supervizní hodinu).
Intervizní peer setkání – účastník si hradí pouze náklady spojené s realizací setkání se členy intervizní skupiny. Podrobnosti týkající se plateb budou uvedeny ve Smlouvě o výcviku.
Náklady na pobyt během výcvikových setkáních a výcvikových soustředěních taktéž nejsou zahrnuty v ceně výcviku a jsou hrazeny účastníkem nad rámec této ceny.